KATEHETSKI URED
VARAŽDINSKE BISKUPIJE


Zagrebačka 3
42000 Varaždin
Tel: 042/314-150
Mob: 099/490-7554
E-mail: katehetski@biskupija-varazdinska.hr

Radno vrijeme:
Ponedjeljkom: 7 - 14 sati
Utorkom: 7 - 14 sati
Četvrtkom: 7 - 13 sati
(pauza: 10:30 - 11:00)

Održan proljetni biskupijski stručni skup za vjeroučitelje i odgajateljice u vjeri - 2016.

Održan proljetni biskupijski stručni skup za vjeroučitelje i odgajateljice u vjeri - 2016.VARAŽDIN, 15.6. 2016.
Biskupijski stručni skup odgajateljica u vjeri te vjeroučitelja OŠ i SŠ na području Varaždinske biskupije, održan je prema Godišnjem planu KUVB za šk. god. 2015./2016. u organizaciji Katehetskog ureda i Agencije za odgoj i obrazovanje, u srijedu 15. lipnja 2016. godine,s početkom u 16,00 sati, u dvorani biskupijskog Pastoralnog centra u Varaždinu.

O temi stručnoga skupa „Govor o sakramentima u vjeronaučnoj nastavi“ govorio je predavač prof. dr. sc. Josip Šimunović, izvanredni profesor, znanstveni savjetnik na katedri Pastoralne teologije na KBF-u Sveučilišta u Zagrebu te ravnatelj Nadbiskupskog instituta Pastoralnog centra u Zagrebu. Uz gosta predavača skupu su nazočili i varaždinski biskup msgr. Josip Mrzljak, prof. Dalibor Adžić, viši savjetnik za vjeronauk u školi pri AZOO te vlč. Ivica Cik, donedavni član komisije za polaganje stručnih ispita u Zagrebu. Susret je koordinirao te uputio uvodnu pozdravnu riječ mr. sc. Damjan Koren, predstojnik Katehetskog ureda u Varaždinu.

Nakon molitve predstojnik vlč. Koren pozdravio je 180 nazočnih te ih upoznao sa Dnevnim redom. Skupu se potom obratio varaždinski biskup, zahvalivši svim vjeroučiteljicama, vjeroučiteljima i odgajateljicama u vjeri za sve što su činili u školama i župnim zajednicama protekle školske i vjeronaučne godine. Naglasio je kako je suradnja najvažnija u našem pastoralnom radu jer ljudi nas gledaju što i kako činimo a ne što naviještamo. Potaknuo je sve nazočne na razmišljanje o postupcima i načinima kako da „posao“ koji obavljaju bude još bolji i učinkovitiji. Za odmor duše i tijela ovih ljetnih praznika preporučio je svakako pročitati koju dobru knjigu za razmišljanje. Budući da je kolega vjeroučitelj Alen Sambolec upravo izdao svoj roman „Bitka“, idealna je prilika spojiti ugodno sa korisnim.

Prof. Josip Šimunović svoje je izlaganje „Govor o sakramentima u nastavi katoličkog vjeronauka u osnovnim i srednjim školama- BOŽJA REMEK DJELA U ŠKOLI“ podijelio na osam dijelova:
  1. Opravdanost govora o sakramentima u nastavi katoličkog vjeronauka
  2. Sakrament krsta
  3. Sakrament potvrde
  4. Sakrament euharistije
  5. Sakrament pomirenja
  6. Sakrament bolesničkog pomazanja
  7. Sakrament svetog reda
  8. Sakrament ženidbe
Da bi povezao opravdanost i egzistenciju govora o sakramentima, na početku svog izlaganja prikazao je  PowerPoint prezentaciju „O bojanju krede“.
 
Ad1)
Prof. Šimunović konstatirao je kako većina učenika polazi konfesionalni školski vjeronauk, međutim mnogi ne prakticiraju vjeru ili su povremeno nazočni na vjerskim  slavljima. Također je naglasio kako sakramenti zapravo oplemenjuju čovjeka i hrvatsko društvo u cjelini te je prava šteta što većina polaznika vjeronaučne nastave, uglavnom zbog površnog obiteljskog odgoja u vjeri, doživljava slavljenje sakramenta samo kao izvanjsku formu tradicije i folklorne baštine.
Učenici dolaze na vjeronauk iz različitih vjerski osviještenih obitelji. No, međutim, ritualna matrica sekulariziranog čovjeka nije uvijek identična ritualnoj matrici službene Crkve. Sakramenti nisu prolazni događaji u životu čovjeka, živi se „SA“ sakramentima i „PO“ sakramentima, a takvim površnim odnosom prema primanju naročito sakramenta pričesti i krizme to nije i ne može biti ostvarivo.

Ad2)
Sakrament krsta je sakrament vjere jer smo kršteni u vjeri Crkve kojoj smo krštenjem pritjelovljeni. Krštenjem postajemo i djeca Božja, dobijemo ime te se krštenik obvezuje živjeti kao uvjereni kršćanin na osobnoj razini, u svojoj obitelji, u župnoj zajednici i u društvenoj stvarnosti. Prof. Šimunović predložio je, kao jedan vid neizravnog govora o sakramentima u vjeronaučnoj nastavi, povesti razgovor i otkriti što znači ime vjeroučenika i koje poslanje ono ima.

Ad3)
U samom promišljanju o sakramentu potvrde prof. Šimunović istaknuo je koliko katolički vjeronauk u OŠ može pridonijeti kvalitetnijoj i ozbiljnijoj pripravi budućih potvrđenika. Važno je da se kod izrade Plana poučavanja potvrđenika sastanu i zajednički planiraju župnik, vjeroučitelji u školi, katehete u župi i roditelji.

Ad4)
Plan i program školskoga vjeronauka naročito u 3. razredu OŠ implicitno govori o sakramentu euharistije ali isto tako ima i bezbroj mjesta gdje neizravni govor o sakramentu euharistije možemo iščitati iz raznih biblijskih priča i profanih tekstova koji su ponuđeni u udžbenicima. Profesor je naglasio kako ipak vjeronauk u školi ne može učiniti baš sve u odgoju za razumijevanje sv. Mise i otajstva euharistije.
 
Ad5)
Svjedoci smo življenja u postmodernom vremenu u kojem je ljestvica vrijednosti poljuljana, zato i ovdje profesor navodi vrlo važnu i neizbježnu ulogu obitelji kao prve navjestiteljice u vjeri svoga djeteta. Stoga je neizbježno da u pripravi za sakrament sv. ispovijedi sudjeluju i roditelji i vjeroučitelji u školi, župni katehete, župnik, kako i cijela župna zajednica.

Ad6)
Očigledno je, kao što je i profesor konstatirao, da nema  baš mnogo sadržaja u udžbenicima i radnim bilježnicama, kao ni u Planu i programu, koji bi izravno govorili o trpljenju, patnji i boli a samim time i o sakramentu bolesničkoga pomazanja. No, međutim za neizravni govor o sakramentu bolesničkog pomazanja može se naći bezbroj životnih primjera: počevši od bolesti samoga djeteta, bolesti nekog od članova obitelji ili bolesti prijatelja u razredu. Hvalevrijedno je razvijati  dragovoljni rad s bolesnima a isto tako i razvijati ispravan stav i odnos prema vlastitom i  tuđem zdravlju.

Ad7)
Svjesni smo kolika je  u današnje vrijeme potreba za duhovnim zvanjima. Vjeroučitelji su ti, navodi profesor, koji mogu prepoznati pa i koji puta  probuditi želju za duhovnim zvanjem svojih vjeroučenika. Tome svjedoče i riječi pape Franje o važnosti i ulozi vjeroučitelja u poticanju na duhovna zvanja. Između ostalog on kaže: „Dragi vjeroučitelji! O vašoj službi ovisi kršćanski rast i razvoj djece i mladih koji su vam povjereni!“. Kao nešto što možemo plodonosnoga učiniti, profesor navodi, svakako uključiti se u Svjetski dan molitve za duhovna zvanja a isto tako i molitvu integrirati u školski vjeronauk.

Ad8)
Postoji velika potreba, naročito u današnja vremena, naglasio je profesor, o vraćanju vrijednosti kršćanskoga braka i dostojanstva obitelji. U Planu i programu katoličkog vjeronauka možemo pronaći teme koje izravno a još više i onih koje neizravno govore o braku i kršćanskoj obitelji. Mnoga su djeca zainteresirana za takav govor, uspoređujući brak vlastitih roditelja i svoje obitelji sa uzornom koju je predstavio sam Isus.
 
Nakon predavanja prof. Šimunovića skupu se s nekoliko riječi obratio prof. Adžić,  uglavnom dajući  smjernice glede kurikularne cjelovite reforme, koja je za dogledno vrijeme stavljena „ad acta“ te podatke o stručnim ispitima i napredovanjima s kojim će se započeti u rujnu i listopadu mjesecu.
 
Slijedila je  15 - minutna pauza, u kojoj su vjeroučiteljima bile ponuđene promotivne majice i naljepnice iz Ureda za pastorala mladih „Ne psuj- čovjekuj!“. Susret je nastavljen obavijestima iz Katehetskog ureda. Vlč. Damjan taksativno je pobrojao neke tehničke, službene a onda i životne stvari i situacije za koje je, kao predstojnik Ureda bio vlastan upoznati nazočne.

Kao prvo zahvalio je svim vjeroučiteljima/cama te odgojiteljicama u vjeri na onome što čine i na uloženom trudu. Čestitke je uputio svima koji su protekle školske godine diplomirali, položili stručni ispit, vjenčali se, dobili prinovu ili napredovali u zvanju te sudionicima Vjeronaučne olimpijade OŠ Trnovec i I. Gimnazije Varaždin, koji su vrlo uspješno branili boje naše biskupije na državnom natjecanju.

Od statističkih podataka navodi kako u biskupiji u osnovnim i srednjim  rade 243 vjeroučitelja/ice, od toga 2 svećenika i 12 redovnica te 4 vjeroučitelja/ice na stručnom osposobljavanju HZZO-a. 30 - ak vjeroučitelja/ica radi na zamjenama te su oni  koji nastavljaju posao dužni zatražiti obnovu mandata. U predškolskim ustanovama rade 53 odgajateljice u vjeri, ali nije svima omogućeno provođenje katoličkog vjerskog odgoja zbog više razloga (slab interes roditelja, politika lokalne uprave i slično).

Predstojnik je sve nazočne pozvao na ozbiljan, odgovoran i predan rad u skladu sa školskim propisima i obvezama. Potaknuo je na redovito pohađanje stručnih skupova bilo na županijskoj, biskupijskoj ili državnoj razini te obaveznih godišnjih duhovnih vježbi. Što se tiče prijavljivanja na stranice ettaedu.azoo.hr, potrebno je pozorno odabirati linkove jer su naknadna ispravljanja često neizvediva.

Na kraju susreta vjeroučitelj Robert Ščuka pozvao je sve nazočne da animiraju djecu i mlade da se uključe u aktivnosti Ureda za pastoral mladih. Poseban naglasak stavio je na 4. ljetni kamp u župi Ferdinandovac, u organizaciji župe sv. Ferdinanda i Bratovštine sv. Ferdinanda.

Molitvom zahvale za proteklu školsku i vjeronaučnu godinu skup je završio radom u 19,00 sati.
 
Tekst: Nataša Roginek
Foto: Silvio Benč

 


Slika
Slika
Slika
Slika
Slika
Slika
Slika
Slika
Slika
Slika
Slika
Slika
Slika
Slika
Slika
Slika