Održano ŽSV Varaždin zapad u Ivancu
U četvrtak, 16.velječe 2012. godine u Oš Ivana Kukuljevića Sakcinskog u Ivancu održano je stručno vijeće vjeroučitelja i vjeroučiteljica osnovnih škola Varaždinske županije - Zapad. Skup je započeo u 17 sati.
Voditeljica ŽSV-a Silvija Čavlek otvarajući Vijeće pozdravila je sve prisutne te ih upoznala sa dnevnom redom vijeća.
Nakon molitve koju su pripremile predavačice, uslijedila je vježba/zadatak. Vjeroučitelji su zamišljali jedan iznimno lijepi događaj, situaciju te su je pokušali prenijeti na papir (ne koristeći prste). Vježba je bila jako dobar uvod u temu stručnog vijeća.
Uslijedilo je predavanje Ivane Peček, dipl. kateheta i prof. defektolog rehabilitator. Govorila je o odnosu društva prema osobama s teškoćama u razvoju. Nekada se smatralo da su takve osobe opsjednute. Također je spomenula veliku ulogu Crkve koja se brinula o njima i veliku ulogu vjeroučitelja danas.
Djeca s posebnim potrebama imaju pravo na vjerski odgoj, treba im posvijestiti da je Bog njihov prijatelj i da ih voli. To su ljudi s posebnim potrebama , a ne bolesni!
Prof. Ivana navela je vrste teškoća / oštećenja: vid, sluh, govorno glasovne komunikacije, tjelesni invaliditet i kronične bolesti, mentalna retardacija, autizam, poremećaji u ponašanju uvjetovani organskim faktorima ili progredirajućim psihopatološkim stanjem.
Prof. defektologinja detaljno je objasnila svaku vrstu oštećenja počevši s mentalnom retardacijom.
Mentalna retardacija su različita genetska, socijalna i medicinska stanja čija je zajednička karakteristika ispodprosječno intelektualno funkcioniranje.
Postoji: - laka mentalna retardacija ( kvocijent inteligencije je između 50 – 69 )
- umjerena mentalna retardacija ( 35 – 49 )
- teška mentalna retardacija ( 20 – 34 )
- duboka mentalna retardacija ( ispod 20 ).
Bilo je govora o uzrocima mentalne retardacije: infekcije, trovanja, mehaničke i fizikalne ozljede, metabolički poremećaj, stvaranje tumoroznih tkiva u CNS-u, kromosomska odstupanja. Osobe s mentalnom retardacijom imaju: poteškoće u području vida, sluha, govora, komunikaciji, pažnje, percepcije, ponašanju.
Vjeroučitelji su čuli vrlo korisne savjete vezano uz rad s takvom djecom.
Potrebno je: - ohrabrivati učenike
- ocjenjivanje treba niti opisno i brojčano
- korištenje izvorne stvarnosti
- izraditi vizualna sredstva
- vježbanje i ponavljanje
- koristiti računalo u cilju interesantnog učenja ili vježbanja i ponavljanja
- dozirati vrijeme ispitivanja
- omogućiti učeniku onaj način provjere znanja koji mu je lakši.
Prof. Ivana je upoznala vjeroučitelje sa specifičnostima djece s cerebralnom paralizom. Govorila je o uzrocima cerebralne paralize ( prenetalni, perinatalni i postnatalni ), o podjeli cerebralne paralize te o karakteristikama djece s cerebralnom paralizom.
Vjeroučiteljima su prikazani neki primjeri nastavnih listića iz vjeronauka. Čuli su bitnu rečenicu: „Uvijek pohvalite rad, trud.“
Uslijedilo je predavanje o uzrocima hiperaktivnog poremećaja, o karakteristikama djece s ADHD-om i kako raditi s takvim učenicima. Uzroci deficita pažnje ili hiperaktivnog poremećaja su genetski, organski i psihosocijalni. Djeca s ADHD-om imaju: kratkotrajnu pažnju, najlakše je s njima raditi ujutro, potrebno je mijenjati aktivnost, ne vikati na njih, dopustiti im da se prošeću. Odnos prema njima mora biti pozitivan. Profesorica je istaknula: „ U razredu se sluša vas. U tome morate biti dosljedni i nepokolebljivi. Vi određujete pravila.“
Defektologinja je govorila i o osobama s autizmom. To su osobe koje pokazuju različite oblike ponavljajućeg i ograničavajućeg ponašanja ( stereotipija, jednolikost, kompulzivno ponašanje, ritualno ponašanje, ograničeno ponašanje, agresiju, autoagresiju ).
„Oni ne vide svijet kao mi. Traže kontakt na drugačiji način.“- rekla je Ivana.
Bilo je govora i o djeci s poremećajem u ponašanju. Uzroci takvoga ponašanja su: napuštanje, odbacivanje, prezaštićivanje, nedosljedan odgoj, bračne nesuglasice…
Oblici: višekratne krađe, fizička agresivnost, izostajanje iz škole, destruktivnost prema stvarima, fizička okrutnost prema životinjama…
Prilagodbe u nastavnom satu/školskom radu:
- postavljati jasne granice i očekivanja
- razumjeti djetetove potrebe i ponašanja
- osiguravati pozitivnu afirmaciju
- omogućavati razvoj pozitivne slike o sebi, pozitivan razvoj
- prihvatiti učenika/cu…
Nakon vrlo zanimljivog i iscrpnog predavanja prof. Ivane, Tamara Herjavec Habek, dipl.filozof i religiolog, educirana vjeroučiteljica za rad s djecom s teškoćama u razvoju upoznala je vjeroučitelje sa nastavnim sredstvima i pomagalima koje mogu koristiti u radu s djecom s posebnim potrebama: slagalice, velike slagalice, izrada papirnatog materijala, izrada lutke, pridruživanje slike riječima, slaganje priče, nastavni listići, tuljci, priča u slikama, kutijice za ponavljanje i provjeru znanja.
Pri kraju stručnog vijeća vjeroučiteljima je predstavljena škola u bolnici u Varaždinskim Toplicama. Bilo je govora o značenju škole, o načinu rada, organizaciji rada i specifičnostima škole.
Vjeroučitelji i vjeroučiteljice s velikim su zanimanjem slušali izlaganja, praktične i korisne savjete, iznosili su vlastita iskustva; bili su aktivni sudionici skupa.
Vijeću je prisustvovao i aktivno sudjelovao predstojnik Katehetskog ureda, vlč. Damjan Koren.
Nadica Martinčević